Vége az amerikai EV adókedvezménynek - mi vár a gyártókra?
- István Magyar
- okt. 24.
- 6 perc olvasás
Frissítve: okt. 27.
Olvasóink számára feltételezhetően nem ismeretlen jelenség, hogy a globális autópiacokon jelentős verseny és átrendeződés zajlott az elmúlt 3 évben. Az Egyesült Államok is kiemelten érintett a szegmens változásában, bár ott a felfordulást egy EV piacot támogató program felszámolása okozta, amely akár gyökerestül is felforgathatja a teljes autópiacot. 2025 augusztus 30-án járt le ugyanis az amerikai kormány egy elektromos autó (EV) vásárlásokat ösztönző adókedvezmény programja, amely különböző formákban már 2008 óta működött.
Mi is az adókedvezmény?
Az adókedvezmény teljes neve Clean Vehicle Tax Credit, magyarul „Tiszta Jármű Adókedvezmény” és a célja az volt, hogy ösztönözze az amerikai lakosságot az elektromos autók befogadására és vásárlására. A támogatás először 2008-ban lépett érvénybe, ám az évek során sokszor tovább lett bonyolítva a szabályozása. Változott, hogy milyen vásárlók jogosultak rá és, hogy milyen járművekre érvényes a kedvezmény. A kedvezmény maximum lehetséges összege 7500 dollárban lett megállapítva.
Ki és mi jogosult a támogatásra?
Az akció végső verziója, amely múlt hónapban járt le, számos elvárást és korlátozást tartalmazott a járművek és a vásárlók számára. Ilyen követelmény volt például az, hogy az autó végső összeszerelését az Egyesült Államok határain belül kellett elvégezni, illetve az akkumulátorok alapanyagainak bizonyos százalékát belföldön, vagy az USA egyik szabad kereskedelmi partnerétől kellett beszereznie a gyártónak. Ez a követelmény egyébként erősen összevág a Trump adminisztráció azon céljával, miszerint az USA önállóságát növelni kell belföldi nyersanyagkitermeléssel és gyártási létesítmények felépítésével.
További szabályozás alá esett az autók MSRP ára, azaz a gyártó által javasolt kiskereskedelmi fogyasztói ár felső plafonja. A furgonok, városi terepjárók és pickup teherautók maximum 80.000 dolláros míg a szedánok maximum 55.000 dolláros árat érhettek el, hogy a vásárlók élni tudjanak a támogatással. Ezen felül az igénylők éves bruttó jövedelme is meg volt határozva. Házastársaknak, akik közösen igényelték a támogatást, maximum évi 300.000 dolláros jövedelme lehetett, míg egyedülálló jelentkezőknek 150.000 dolláros jövedelem volt amíg igénybe tudták venni ezt a kedevzményt.
2023 január 1-ig egy olyan korlátozás is érvényben volt, miszerint az autógyártók maximum 200.000 eladott járművére lehet érvényes az adókedvezmény. Ezt később eltörölték, mivel majdnem az összes gyártó hamar elérte ezt az értékesítési mennyiséget. Illetve érdemes még kiemelni, hogy az autók akkumulátorkapacitásának minimum 7 kWh-t kellett elérnie, hogy a támogatás igénybe tudják venni a vásárlók.

Tesla (TSLA)
A Tesla jelenleg az Egyesült Államok legnagyobb elektromos autógyártója. Becslések szerint 2024 végén az országos EV eladások terén 48%-os piaci részesedést ért el. A cég legnépszerűbb modelljei, a model 3 és model Y, mind jogosultak voltak akár a teljes 7500 dolláros támogatásra, sőt a Cybertruck modelljének alapváltozata is belefért a limitbe. A cég eladásai érthető módon megugrottak 2025 harmadik negyedévében, mivel a támogatás végső megszűnése miatt még egyszer megrohamozták az addig várakozó vásárlók a kereskedéseket, hogy igénybe vegyék az állami támogatást a vásárlásnál. Becslések szerint az idei harmadik negyedéves eladások akár 20%-os növekedést mutathatnak a tavalyi Q3-hoz képest.

A bevételnövekedés ellenére zsugorodás várható a Tesla piaci részesedésében, mivel a cég vetélytársai a Ford, Chevrolet és Volkswagen egyre több hasonlóan, vagy alacsonyabban árazott EV-t dobnak piacra, ami komoly konkurenciát jelenthet a Teslának. Erre válaszként a Tesla bejelentett és október elején értékesíteni is kezdett egy sor új modellt is, amelyek enyhén modifikált model 3 és model Y-ok lesznek csökkentett alapfelszereltséggel, ami reményeik szerint ellensúlyozhatja az adókedvezmény program megszűnését és talán szembe szállhat a konkurens cégek olcsó EV modelljeivel.

A Tesla október 22-én jelentette be 2025 harmadik negyedéves pénzügyi eredményeit. A cég bevétele körülbelül 6%-ot nőtt éves szinten 28 milliárd dollárra, ám költségei is jelentősen növekedtek. Ezt a vállalat azzal indokolta, hogy 50%-kal emelkedtek a kutatás és fejlesztési (K+F) beruházásai, amelyeket főleg „AI-projektek” vezényelnek, illetve kénytelen volt csökkenteni az összes autómodelljének árait a versenyképesség érdekében.
Ford (F)
A Ford az egyik legrégebbi és legsikeresebb autógyártó az Egyesült Államokban és világszerte. A cég legnépszerűbb elektromos modelljei közé tartoznak az F-150 Lightning pick-up, a Mustang Mach-e és a Ford E-transit. A három autó közül idén már csak az F-150 és az E-transit volt jogosult részt venni a kedvezményben, ugyanis a Mustang Mach-e bizonyos alkatrészei nem belföldön voltak beszerezve vagy összeszerelve. A cég a teljes EV piacon nincs vezető pozícióban, de az elektromos F-150 modell tartósan a legnépszerűbb elektromos pickup az Egyesült Államokban, megelőzve a híres Cybertruck-ot is. Hasonlóan a Teslához a Ford is jelentős keresletnövekedést jelentett 2025 Q3-ban, főként az EV pickup modelljeiben, ahol az eladások meghaladták a 10.000 egységet, ezzel 40%-os növekedést elérve az előző év azonos időszakához képest. Most, hogy véget ért a támogatás, az elemzők jelentős visszaesést jósolnak az E-modellek eladásaiban. A vállalat jelenlegi EV piaci részesedése az Egyesült Államok belföldi piacán becslések szerint 7% körül lehet, ami szinten van a tavalyi értékkel.

Érdemes azt is figyelembe kell venni, hogy a Ford idén júniusban bejelentett egy széleskörű visszahívást a Mustang Mach-e modellekre, amelyek elektromos ajtajai bizonyos körülmények között beragadhattak ezzel bezárva vagy kizárva az utasokat, illetve az F-150 Lightning modellekre, amelyeknél egy potenciálisan hibás csavar kormányzási problémákat eredményezhetett. Ezeknek hatására a cég költségeinek növekedésére is számítani lehet, ami könnyen ellensúlyozhatja az egyszeri alkalomból megnőtt bevételnövekedést.

A Teslához hasonlóan a Ford is október 23-án publikálta pénzügyi eredményeit. A cég teljes bevétele 50.5 milliárd dollár volt, ami rekordmagas a cég történelmében és éves szinten 9%-os növekedést jelent. A nettó jövedelem 2.4 milliárd dollár volt, ami 167%-os ugrást jelent az előző év azonos időszakához képest.
Rivian (RIVN)
A Rivian talán az első autógyártó cég ezen a listán, amely jelen pillanatban nem értékesít autókat magánszemélyeknek az európai piacon, csak az amerikai és kanadai piacokra fókuszál. A cég jelenleg csak kettő elektromos autómodellt forgalmaz, egy SUV-t (R1S) és egy pickup teherautót (R1). A Rivian elsősorban prémium autómárkának pozícionálja magát, ebből kifolyólag már viszonylag kevés extra felszereltséggel ellátott gépjárművüknek az ára is meghaladta a 80 000 dolláros limitet, tehát nem volt érvényes rájuk a támogatás. Mindezek ellenére is 2025 harmadik negyedévében a Rivian 13 200 járművet adott el, ami 32%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, illetve 24%-os gyarapodást 2025 Q2-hoz képest.

A cég inkább rövidebb távon lesz pozitívan érintve a változások által, mivel pillanatnyilag olcsóbban tudja kínálni pickup teherautóit a hasonló felszereltségű Cybertruck-oknál, ami segíthet piaci részesedést szerezni és mivel kevesebb modellje volt kitéve az adókedvezmény kereslet serkentő hatásának, talán a bevétele sem fog olyan drasztikusan zuhanni az elkövetkező időszakban, mint a Tesláé.
A fentebb leírtak ellenére viszont nem lenne pontos az a megállapítás, hogy a Rivian-t nem károsítaná hosszútávon ennek a kedvezménynek a megszűnése, ugyanis a cég egy 2026-ban gyártásba lépő modellje, a Rivian R2 az eddigieknél jelentősen alacsonyabb, 45.000 dolláros indulóárral jönne a piacra, amivel a cég tökéletesen igénybe tudta volna venni a támogatási programot. Ennek okából kifolyólag az R2 eladási elvárásai csökkentek, és az egész vállalat nehezebben tud majd piaci részesedést kiharcolni magának az olcsóbb szegmensben. Továbbá a vállalat még egy jelentős bevételforrását képezte az úgynevezett CAFE szabályozási kreditek eladása más autógyártóknak. A kreditek lényege az volt, hogy ösztönözze az autógyártókat üzemanyagtakarékosabb modellek létrehozására. A második Trump kormány idén eltörölte ezeket a büntetéseket, ezzel megvonva a Rivian-t és más EV gyártókat ettől a bevételforrástól, akik eladták a felgyülemlet krediteiket azoknak a vállalatoknak, akik el akarták kerülni a büntetések fizetését. Becslések alapján a Rivian esetében 100 millió dollár bevétel vesztést eredményezhet a CAFE kivezetése.

A Rivian várhatóan november 4-én fogja kiadni harmadik negyedéves eredményeit.
Volkswagen
A Volkswagen a világ egyik legnagyobb és legikonikusabb autómárkájaként ismert és mint köztudott, az elektromos autók terén is nagyütemben terjeszkedő vállalat. Az Egyesült Államokban az ID4 és az ID Buzz modelljeit gyártja Tennessee államban. Ennek köszönhetően az USA-ban eladott termékek jelentős része jogosult volt a teljes 7500 dolláros támogatásra, viszont egyes akkumulátorok nem érték el a kívánt paramétereket, így bizonyos autókra csupán a részleges 3750 dolláros kedvezményt lehetett felhasználni. Ennek ellenére a Volkswagen autói iránti kereslet is tükrözi a korábbi említett cégek harmadik negyedéves teljesítményeit, ugyanis az EV eladások 33%-ot, a kifejezetten ID4 eladások pedig 176%-ot emelkedtek 2024 azonos időszakához képest. Ezzel a modell egyből felkerült a 10 legkeresettebb EV közé az USA-ban.

Mint az összes korábbi autógyártó, a Volkswagen is arra készül, hogy az utolsó nagy vásárlói roham után jelentős visszaesés fog jelentkezni a keresletben. A cég bejelentette, hogy késő októberben ideiglenesen leállítja a Tennessee állambeli gyárát és 160 dolgozót szabadságol, illetve elhalasztotta az ID 7-es modell amerikai gyártását is a bonyolult piaci környezetnek köszönhetően. Várható csökkenés a cég bevételében az elkövetkező negyedévekben, mivel a Volkswagennek idén már csak 1 modellje érte el a kedvezmény követelményeit, kisebb volt a kitettsége, tehát a bevétele kevésbé lesz volatilis mint a Tesláé, amelynek majdnem minden modelljét érintette a támogatás.

A Volkswagen várhatóan október 30-án fogja kiadni harmadik negyedéves eredményeit.
Várakozás
Az összes cégnél várható, hogy a harmadik negyedév kiemelkedő eladási és bevételi adatai után valószínűleg jelentős visszaesés fog jelentkezni, mivel a gépjárművek ára emelkedni fog. A Tesla ebből a szempontból kiemelkedően érzékeny helyzetben van, mivel a Model S-en kívül a cég összes autójára érvényes volt a kedvezmény. A drágább autógyártók, mint a Rivian esetében kisebb lehet ez kitettség. A Ford és a Volkswagen szintén kevesebb támogatásra volt jogosult, így a bevételük talán kisebb mértékben fog csökkenni, mint a Tesláé. A piacon további bizonytalanságot képez a CAFE kreditek eltörlése, amely különösen érintheti a Teslát és Riviant.




Hozzászólások