top of page
Keresés

Az AI-bumm második felvonása - lehetőség a chipgyártókon túl

  • Szerző képe: István Magyar
    István Magyar
  • aug. 6.
  • 4 perc olvasás

Az első nagy mesterséges intelligenciába (AI) irányuló befektetési hullám főként a chipgyártókat és az AI-infrastruktúra fejlesztőket célozta, élükön a híres Nvidiával, amely mára a világ legnagyobb piaci kapitalizációjú vállalatává nőtte ki magát (több mint 4 billió dollár). Bár úgy tűnhet, hogy a legnagyobb és legjövedelmezőbb lehetőségekről már lecsúsztunk, ez valójában távol áll a valóságtól. Az AI-bumm ugyanis most lép a második szakaszába, melyet a vállalatok AI-ra alapozott bevételnövekedése jellemez. Ebben a fázisban a cégek már túllépnek a kísérleti szakaszon, és aktívan beépítik az AI-t a mindennapi működésükbe, amelynek eredménye lehet például a bevételek növelése vagy az adminisztrációs költségek csökkentése. A cikkben az a célunk, hogy bemutassunk néhány olyan vállalatot, amelyek korábban nem az AI-ra alapozták bevételeiket, de az elmúlt években sikeresen alkalmazták a mesterséges intelligencia gyakorlati felhasználását.

 

Microsoft (MSFT)

A Microsoft egy Amerikában honos globális technológiai óriás, amely elsősorban a mindenütt jelenlévő Windows operációs rendszeréről, a mai napig széles körben ismert Microsoft Office irodai programcsomagjáról és az Azure felhőalapú számítástechnikai szolgáltatásairól ismert.


ree

A Microsoft a ChatGPT-t létrehozó OpenAI-al kötött stratégiai partnersége, amely 2019-ben 1 milliárd dolláros kezdeti befektetéssel indult, megindította a vállalat egyfajta átszerveződését a mesterséges intelligencia használata és fejlesztése terén. A Microsoft fő mesterséges intelligenciához kapcsolódó bevételi platformja a Microsoft Azure, aminek kettő kulcsfontosságú ágazata van. Az első az „Azure OpenAI Service”, ami OpenAI modellek integrációját biztosítja cégek számára, ezzel segítve például kódolást vagy alapvetőbb ügyfélszolgálati szükségleteket. A második az „Azure Machine Learning”, amely egy fejlesztői platform vállalatok számára, ahol saját, egyedi AI modelleket építhetnek, taníthatnak és telepíthetnek a felhasználók. Ez hasznos lehet vásárlói szokások és kereseti trendek elemzéséhez, amely marketing kampányokhoz kulcsfontosságú előnyt biztosíthat.

 

Microsoft Bevételi források szektor szerint
Microsoft Bevételi források szektor szerint

Mint a grafikonon is látható, a jól ismert szoftverek mellett a Microsoft pénzügyi bevételének egy jelentős és egyben gyorsan növekvő része származik AI-hoz kapcsolódó forrásokból. A „Szervertermékek és eszközök” divízió több, mint 97 milliárd dolláros bevételt generált a teljes 2024-es pénzügyi évben, ami körülbelül 22%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Ez a kategória elsősorban a korábban említett Azure platformot foglalja magába, aminek növekedése immár a leggyorsabb az összes szegmens közül.

Az MSFT részvényei jelenleg 513 dolláron kereskednek, ami 22%-os növekedést jelent az idei évben. A Wall Street-i elemzők átlag célára 558 dollár, ami további 9%-os növekedést jelent.


Az alábbi videó bemutatja a Microsoft Azure működését:

 

Adobe (ADBE)


ree

Az Adobe meghatározó szerepet tölt be a digitális kreativitás területén, olyan szoftverekkel, mint a Photoshop, Illustrator és a Premiere Pro. A vállalat viszonylag gyorsan felkarolta a generatív mesterséges intelligencia forradalmát és beépített olyan innovációkat, mint a Firefly, ami az Adobe generatív AI-modellek családjának neve és a cég majdnem teljes termékportfóliójában jelen van már. Erre nagy szükség volt, ugyanis a generatív mesterséges intelligencia széleskörű elterjedésével komoly aggályok jelentkeztek a photoshop szoftverek elavultságát illetően.

 

Adobe elmúlt 5 év bevétel
Adobe elmúlt 5 év bevétel

 

Mint a grafikonból látható, az Adobe felé irányuló aggodalmak egyelőre alaptalanok voltak, ugyanis a vállalat ismétlődően stabil bevételnövekedést jelentett az AI hullám ellenére is, sőt, sikeresen versenyképesek maradtak a saját generatív mesterséges intelligencia modelljeik létrehozásával.

Az Adobe a teljes 2024-es pénzügyi évben 21.5 milliárd dolláros összbevételt jelentett. A cég pénzügyi igazgatója, Dan Durn korábban kiemelte, hogy a meglévő eszközökbe integrált AI-funkciók erősen befolyásolták a pénzügyi eredményeket, és több mint 3.5 milliárd dollárral emelték a 2024-es év eredményét. A számok tehát azt mutatják, hogy az AI nemcsak új bevételi forrásokat teremt, hanem az Adobe már létező és megalapozott divíziói értékét és növekedését is elősegíti.

Az erős bevételnövekedés ellenére a befektetők inkább kockázatként tekinttettek az AI-ra az Adobe-val kapcsolatban. Ennek eredményeként a részvény ára idén 23%-al csökkent amely így jelenleg 342 dolláron kereskedik. A Wall Street-i elemzők átlag célára 486 dollár, ami közel 36% növekedést jelentene.


Az alábbi videó bemutatja az Adobe Firefly Működését:

 

Salesforce (CRM)


ree

A Salesforce ügyfélkapcsolat-kezelési megoldásokat kínál, amelynek célja vállalatok és ügyfelek összeköttetése. A cég eszközkészletének célja, hogy segítse az értékesítési folyamatokat, marketingkampányokat és az adatelemzést. Az elmúlt években a Salesforce átszervezte ezeket a szolgáltatásokat mesterséges intelligencia beépítésével, amelyek immár prediktív elemzéseket is nyújtanak a felhasználók részére. Érdemes még megemlíteni az új Agentforce szolgáltatását, ami  fontos elemévé vált a vállalat termékportfóliójának.

Az Agentforce egy olyan platform, amely lehetővé teszi cégek számára, hogy olyan mesterséges intelligencia alapú ügynököket hozzanak létre, amelyek az emberekkel együttműködve segítik a vásárlókat.  Ezek az ügynökök ellátnak olyan feladatokat, mint például az értékesítési esetek támogatása és új értékesítési ügynökök coachingolása. Cégek akár egyedi AI-t is létrehozhatnak saját céljaik elvégzésére, amelyek pontos, egyértelműen meghatározható paramétereken belül működnek.


Salesforce elmúlt 5 év bevétel
Salesforce elmúlt 5 év bevétel

  

2025 februárjában a Salesforce 900 millió dolláros éves ismétlődő bevételt jelentett a prediktív analízist és adatbetekintést generáló „felhő és AI” divíziójától, ami 120% növekedést jelent az előző évhez képest. A cég „Agentforce” nevű AI asszisztens szolgáltatását az elmúlt évben több, mint 3000 vállalat vásárolta meg, ezzel több, mint 100 millió dolláros éves ismétlődő bevételt generálva a Salesforcenak. Bár az idei első negyedévben a cég teljes bevétele enyhén csökkent, az AI-val kapcsolatos szegmensek mind erős növekedésről árulkodtak. A gyengébb első negyedév ellenére a Salesforce átlagos bevétele az elmúlt 5 évben több, mint 12%-kal nőtt éves szinten, és az elemzők nem számítanak lassulásra a jövő évben sem.

A  gyenge első negyedév a részvények árán is meglátszott, a CRM részvényei jelenleg 248 dolláron kereskednek. A Wall Street-i elemzők átlagos célára 350 dollár, ami több, mint 35% növekedést jelent a jelenlegi árfolyamtól.

 

 Az alábbi videó bemutatja az Agentforce működését:

 

 

Összegzés

Manapság a mesterséges intelligencia nem csupán a chipgyártók és az infrastruktúra-fejlesztők kiváltsága, hanem már a hagyományos, nagy kapitalizációval rendelkező vállalatok, mint a Microsoft, az Adobe és a Salesforce is sikeresen beépítik a mindennapi működésükbe. Egyértelműen látható hogy az AI nem csak a távoli jövő ígérete, hanem napjainkban is jelentős szerepet játszik a vállalatok a növekedésében és piaci versenyképességük megőrzésében.

 
 
 

Hozzászólások


MBH_Befektetesi_Bank_Portrait (3).png

Alpha One Group Kft.

MBH Befektetési Bank Zrt. függő ügynöke

LogoTransparent.png
bottom of page