A like-on túl: közösségi média, mint befektetés?
- István Magyar
- szept. 24.
- 6 perc olvasás
A mai társadalmunk és napi rutinunk egyik meghatározó elemévé váltak a közösségi média oldalak, amelyek minden generációval egyre erősebben beszövődnek az ismerkedés és kommunikáció menetébe. Napjainkban a legjelentősebb tőzsdén jegyzett közösségi oldalak közé tartozik a Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp), a Snapchat, a Reddit és a Pinterest, amik habár különböző generációkra fókuszálnak de a világon mindenki ismeri őket. Az elmúlt években ezt a piacot jelentősen felforgatta egyrészt a TikTok elterjedése, amely rövid időn belül ment át hatalmas felhasználónövekedésen, másrészt pedig az AI széleskörű elterjedése és alkalmazása a reklámalgoritmusok pontosításához, ezzel egy új versenyt elindítva.
Meta Platforms, Inc. (META)
A Meta, korábban Facebook, valószínűleg egyik olvasónk számára sem igényel sok bemutatást, ugyanis köztudottan a világ legnagyobb közösségi média platform csoportja, ami magába foglalja még az Instagramot és a Whatsapp-ot is. A csoport világszerte közel 3.2 milliárd felhasználóval rendelkezik, és piaci kapitalizációja közel 2000 milliárd dollár.

A teljes 2024-es pénzügyi évben a Meta 165 milliárd dollár bevételt jelentett, ami 22% növekedés 2023-hoz képest. Ez a momentum idén is kitart, mivel 2025 második negyedéve szintén 22% éves bevétel gyarapodást mutat az előző év azonos időszakához képest. A cég nettó jövedelme 2024-ben 62 milliárd dollár volt, ami közel 60%-os növekedést mutat, ami elsősorban a korábban említett bevételi eredménynek és az átlagos reklám-megjelenítési árak 14%-os növekedésének köszönhető. A Meta jövedelemkimutatásában még észrevehető egy fontos átszerveződési trend, miszerint 2022 óta egyre csökkennek a cég adminisztrációs és marketing kiadásai, ezzel egyidejűleg viszont a kutatásfejlesztési (K+F) költségek egyre nőnek, 2024-re 14%-ot emelkedtek. Ez nem is érhet meglepetésként, elvégre a cég már tavaly óta jelent be újabb és újabb AI fejlesztési vagy AI infrastruktúra befektetéseket. Ezek közé tartozik például a Llama, ami a Meta válasza a ChatGPT-re, illetve egyéb marketing és reklámhatékonyság növelő mesterséges intelligenciákba is jelentős összegeket invesztál a vállalat. Különösen szüksége van a Facebooknak az AI fókuszra, ugyanis a digitális reklámozás terén a TikTok egy valós, erős versenytársnak bizonyul, főleg a fiatalabb generációk elérésében.

A vállalat mérlege további bizalomra ad okot, ugyanis a részvények száma évről évre csökken, ami azt jelenti, hogy a Meta aktívan vásárolta vissza azokat. Ennek még mindig nincs vége, ugyanis 2024 októberében Mark Zuckerberg, a cég vezérigazgatója, további 50 milliárd dollár értékben jelentett be részvényvisszavásárlási programot.
Snapchat (SNAP)
A Snap Inc. a Snapchat üzenetváltó alkalmazás fejlesztője, amely egy elsősorban fiatalabb generációkat megcélzó üzenetváltó platform. A különlegessége, hogy a küldött tartalmak, amik lehetnek üzenetek vagy videók a megtekintés után megsemmisülnek. A platform célközönsége elsősorban a 18-24 éves korosztály, akik körülbelül a felhasználók 38%-át teszik ki illetve a 13-17 éves korosztály, akik pedig a 20%-át. A Snapchat rendelkezik az itt felsorolt cégek közül a legfiatalabb felhasználótáborral, ami egyébként több mint 900 millió havi aktív felhasználót jelent. A TikTok által elindított átrendeződést a szegmensben, komoly problémát jelentett a Snap-nek fiatalabb célközönség miatt.

A Snap jövedelemkimutatása szerint 2024 végére az éves bevételnövekedés 16% volt, ami jelentős növekedés, ugyanis a 2023-as évben a bevétel mindössze 0.09%-ot nőtt az előző évhez képest főként a TikTok rohamos növekedése miatt, amely különösen erősen érintette a Snapchatet, mivel a kettő cég ugyanazt a korcsoportot célozza és ebből kifolyólag a digitális hirdetőkért is intenzív verseny folyt. A 2024-es év reményt adott arról, hogy a Snapchat újra versenyképessé váljon, ám ennek ellenére 698 millió dollár veszteséget jelentett és küzd, hogy nyereségessé tudjon válni a jövőben. Ennek ellenére fontos kontextusba helyezni ezeket az eredményeket, mivel még ezek a számok is jelentős javulást mutatnak a 2023-as értékekhez, ahol például 1.3 milliárd dollár nettó veszteséget jelentett a cég, tehát a 2024-es év 53% javulást mutat. Ezért részben a bevételnövekedés, illetve a K+F költekezés csökkentése felel.

A Snap mérlege további kételyeket vet fel, ugyanis a vállalat 2024 végén alig több, mint 1 milliárd dollárt tartott gyorsan felhasználható készpénz formájában, ezzel szemben viszont a teljes adóssága meghaladta a 4.2 milliárd dollárt. Egy pénzügyileg erős vállalat, mint a Meta, a mérlege szerint bármelyik adott pillanatban elég készpénzt tart magánál, hogy az adósságait ki tudja fizetni, miközben jelentős tartalékokkal rendelkezik jövőbeli befektetésekhez. Ezzel szemben a Snap tartozásai több, mint négyszeresen meghaladják a fizetőképességét. Erre válaszként a cég évről évre új részvényeket bocsát ki, amely bár segít a forrásbevonásba, viszont a meglévő részvénybirtokosok részesedését is erodálja.
Reddit (RDDT)
A Reddit, Inc. Egy amerikai közösségi hálózat, amely fórumok, úgynevezett „subreddit-ek” gyűjteménye köré épül. A platform a felhasználók által feltöltött tartalmakra és a közönségi szavazási rendszerre épül, amely eldönti, hogy milyen tartalmakat fog látni a legtöbb felhasználó. A Reddit 110 millió napi aktív felhasználót tart számon, és piaci kapitalizációja 48 milliárd dollár.

A cikkben vizsgált cégek közül a Reddit lépett legutoljára tőzsdére, 2024 októberében, bár maga a weboldal már 2005 óta működik. A vállalat erős növekedéssel zárta 2024-et, ugyanis az 50%-ot gyarapodott reklámkereslet által vezényelt bevétel meghaladta az 1.3 milliárd dollárt, ami 62%-os gyarapodást jelentett 2023-hoz képest, és ezzel a legnagyobb éves ugrás a cég eddigi történelmében. Egyelőre a 2025-ös év is jól alakul, ugyanis a második negyedévben közel 78%-kal emelkedett a bevétel 2024 azonos időszakához képest. A Redditet azonban nem csak a puszta bevétel növekedés teszi kívánatossá hanem az is, hogy a Meta mellett csak ők képesek stabilan üzemi nyereséget termelni a vizsgált cégek közül. Bár a cég 2024 Q3 óta minden negyedévben nettó nyereséget termel, a teljes 2024-es évet még veszteséggel kellett zárnia, bár ez első sorban az IPO adminisztratív költségeinek köszönhető illetve annak, hogy bevétel arányosan az itt vizsgált cégek közül messze a Reddit költ a legtöbbet K+F folyamatokra, 2024-ben ez a szám 935 millió volt, ami körülbelül 72%-a az 1.3 milliárd dolláros bevételnek. A fejlesztések főleg különböző AI-integrált funkciókra irányulnak, mint például a „Reddit Answers” nevű keresőrendszer, ami jelenleg béta verzióban van.

Mint az a cég negyedéves pénzügyi mérlegeiből is látszódik, a nagyméretű K+F beruházásokat részlegesen új részvények kibocsátásával finanszírozza. Ezen kívül a Reddit fizetőképessége is erős, 2025 Q2-ben például 730 millió dollár készpénzt tartott, ami jelentősen meghaladja a 25 millió dolláros tartozásait.
Pinterest (PINS)
A Pinterest egy online médiamegosztó és vizuális keresőmotor, aminek elsődleges funkciója képek feltöltése, értékelése és letöltése. Egyik fő felhasználása az inspiráció és ötletek megosztása különböző kategóriákban. Jelen pillanatban a Pinterest 578 millió havi aktív felhasználót tart számon, piaci kapitalizációja pedig közel 24 milliárd dollár.

A Pinterest a teljes 2024-es pénzügyi évben körülbelül 19% bevételnövekedést mutatott éves szinten, ami végre pozitív kilátást mutatott a korábbi 3 évig tartó 9%-on stagnáló növekedése után. Valószínűleg szintén ennek hatására 2021 óta a cég előszőr termelt 180 millió dollár értékben pozitív üzemi eredményt, amely pusztán a központi üzleti tevékenységeiből, tehát reklámmegjelenítésekből származik. Ezzel egyidejűleg megfigyelhető, hogy a cég működési költségei, főképpen a K+F és marketing szekcióban stabilan növekedtek éves szinten, ami elsősorban a cég AI fejlesztéseinek köszönhető. A mesterséges intelligenciát a Pinterest képkereső rendszerek fejlesztésére és pontosabb algoritmusok kifejlesztésére használja, amelyek relevánsabb reklámokat jelenítenek meg a felhasználóknak. Az AI hatása már most is érezhető, mivel a cég 2025 Q2 pénzügyi jelentése alapján, globális szinten 6%-kal nőtt az átlagos bevétel felhasználónkként, ám a legnagyobb egyedi növekedés az európai régióban történt, ahol ez 26% volt.

A vállalat pénzügyi mérlege szerint 2.6 milliárd dollár készpénz tartott számon 2025 Q2-ben, ami körülbelül szinten van az előző év azonos időszakával és ezzel kényelmesen fedezi a cég tartozásait, illetve pénzügyi stabilitást jelent. Továbbá bizalmat adhat, hogy a Pinterest 2023-óta 227 millió dollár értékben vásárolta vissza részvényeit, ami azt is jelentheti, hogy a jelenlegi árszinten olcsónak tartja a részvényét a cég.
Részvényértékelés
Cég | P/E | P/S | Felhasználónövekedés (YoY, legutóbbi negyedév) | Bevételnövekedés (YoY, Q2 2025) | Havi aktív felhasználók (millió, Q2 2025) |
Meta | 27.41 | 10.96 | 7% | 19% | 3,980 |
Snap | - | 2.51 | 7% | 9% | 932 |
106.00 | 25.44 | 21% | 78% | 510 | |
12.78 | 6.35 | 11% | 17% | 578 |
Részvényvásárlás előtt érdemes tudnunk még kettő arányosságtól, amelyeket P/E (Price to Earnings), illetve P/S (Price to Sales)-nak hívnak. A P/E mutató a részvény ára és az egy részvényre jutó nyereség közötti arányt mutatja, míg a P/S a részvényár és az egy részvényre jutó bevétel viszonyát mutatja meg. A P/S olyan vállalatoknak fontos különösebben, amik nem termelnek profitot, így a P/E arány nem kiszámítható. A Meta esetében a P/E arány jelenleg 27.41, ami azt jelenti, hogy a befektetők 27 dollárt hajlandóak fizetni a Meta minden dollárnyi nyereségéért. Ez szinten van az S&P 500-as cégek átlagával. A P/S mutató 10.96, amit elsősorban a vállalat vezető pozíciója és AI-segített reklámverseny képessége indokol.
A Snap esetében hasznosabb a P/S mutató, ugyanis mint korábban említettük, a cég nem termel nyereséget, tehát ebben a helyzetben a P/E negatív lenne. A P/S értéke jelenleg 2.51, ami azt jelenti, hogy a befektetők 2.51 dollárt fizetnek a cég minden 1 dollárnyi bevételéért. Ez egyébként a legalacsonyabb arány az itt nézett cégek közül és egy ilyen alacsony érték általában befektetői aggályokat jelent.
A Reddit, mint korábban említettük, nemrég vált nyereségessé és ez a részvényárán is meglátszik, ugyanis a P/E mutatója 106, ami messze a legmagasabb a listán. Ez részben azért lehet mert a Reddit, mint korábban említettük, a bevétele jelentős mennyiségét költi K+F folyamatokra, másrészt pedig a cég hirtelen nyereségessé válása erős optimizmust váltott ki a piacon. Ezt támasztja alá a 25-ös P/S mutató is, miszerint a befektetők 25 dollárt fizetnek a cég minden 1 dollár bevételéért, mivel a jövőben az várhatóan növekedni fog.
A Pinterest P/E mutatója jelenleg 12.75-ön van, ami alacsony az itt említett többi céghez képest. Ez annak köszönhető, hogy nemrég nettó nyereségeket jelentett a vállalat, bár az alapvető üzleti tevékenységekből még üzemi veszteséget termelt.
Hozzászólások